Witaj gościu. Możesz się Zalogować lub Stworzyć nowe konto
KOSZYK
0 : 0,00 zł

Zarządzanie czasem

 
Niezależnie od tego czy prowadzisz własny biznes, czy pracujesz na etacie godząc funkcję pracownika z rolą rodzica, opiekuna, męża, czy żony i wieloma innymi funkcjami życiowymi - zapewne uskarżasz się na chroniczny brak czasu.
Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi jak zapanować nad chaosem.

Czytelna forma harmonogramu zajęć w postaci dużego ściennego planera pozwoli Ci przeanalizować rozkład dnia/tygodnia/miesiąca, wyeliminować tzw. złodziei czasu i wdrożyć dobre praktyki zarządzania czasem - a dokładniej zarządzania sobą w czasie.

Posegreguj sprawy/ zadania na ważne i pilne,  ważne niepilne oraz nieważne pilne i nieważne niepilne. Zdziwisz się jak wiele jest spraw z tej ostatniej grupy - takich, które niepotrzebnie zaprzątają Ci umysł nie wnosząc nic konstruktywnego w Twoje życie rodzinne i zawodowe.
Pomiń zupełnie zadania z tej grupy. 
Zadania z dwóch pierwszych grup - ważne pilne i ważne niepilne rozplanuj używając przejrzystego narzędzia - np. kalendarza suchościeralnego w jednym z trzech formatów (A1, A0, B0).
 
Zasada Pareto. Istnieje schemat zasadą 80/20 odkryty prze włoskiego ekonomistę Vilfreda Pareto wg którego że 80% efektów jest skutkiem 20% przyczyn. W skrócie oznacza to, że mniejszymi nakładami można osiągnąć lepszy skutek. 
 
W myśl powyższego należy określić najważniejsze czynności przyczyniające się do najskuteczniejszych efektów, odrzucić mniej ważne i w eten sposób zoptymalizować nasze działania.
 
Przetestuj jaka forma planowania Ci odpowiada. Nie ma uniwersalnej recepty na planowanie. Może wolisz mieć globalny pogląd, a może zadania szczegółowo rozpisane na etapy. Wybierz odpowiedni dla siebie typ planera - z diagramem rocznym, tygodniowym lub na miesiąc - z takim podziałem godzinowym jaki koresponduje z Twoim rozkładem aktywności i trybem życia. 
 
Uwzględnij czas na relaks i wypoczynek w takiej formie, jaką lubisz - może to być fitness, jazda na rowerze, fotografowanie lub inna forma realizowania pasji. Tak jak auto nie pojedzie bez paliwa tak i Ty nie będziesz miał/-a siły na codzienne obowiązki bez naładowanych wewnętrznych baterii.
Włącz innych w obowiązki firmowe lub domowe, podziel realizację większych projektów na mniejsze odcinki. Przypisz do każdego odcinka osobę odpowiedzialną.